lauantai 26. tammikuuta 2013

Virkattu matto


Siskoni innostui virkkaamaan itselleen maton ja aikani sitä ihasteltuani, minäkin ampaisin lähikaupunkiin matonkudekaupoille. Käteeni tartui pussillinen luonnonvalkoista kudetta ja ei muutakuin lankaa kerimään. Se oli kyllä helpommin sanottu kuin tehty, nimittäin aika kiemuralla kuteet olivat! Sain kuin sainkin kuteet kerälle ja aika monta kerällistä siitä pussista tulikin.  Kauhavan Kangasaitan sivuilta löytyi kiva mattomalli ja kasin koukulla sitten aloin opetella maton tekoa. 


Suunniteilla oli laittaa matto keinutuolin tai pianon eteen, mutta siitä tulikin sitten niin iso, että matto löysi paikkansa askartelu/vierashuoneesta.







Olen hakenut jo lisää kudetta, vaaleanpunaista, vihreää sekä luonnonvalkoista, joista jo kovaa kyytiä olen virkkaamassa tyttären huoneeseen mattoa, mutta siitä sitten kuvapläjäys myöhemmin.

-Sanna-


13 kommenttia:

  1. Nämä tällaiset matot on ihania - haluaisin, en vaan saa aikaiseksi opetella tekemään ja jatkaa loppuun asti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannatta Katja kokeilla, sillä niin mukavaa hommaa maton virkkaaminen on, ettei varmasti jää kesken:)

      Poista
  2. kaunis malli matossasi. En ole vuosiin virkannut, mutta se vie menneessään, kun vauhtiin pääsee :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitää paikkansa Tiina! Empä olisi uskonut kuinka kivaa virkkaaminen on ja mikä parasta tulee paljon näkyvää aikaiseksi ison kuteen ansiosta.

      Poista
  3. Kuteesta virkaten matto valmistuu nopeean, mutta painonsa vuoksi sen virkkaus rasittaa harteita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan totta, hartiat joutuu kyllä koville!

      Poista
  4. Ihana matto. Pitäisiköhän kokeilla. Mulla on paljon matonkuteita, en vaan tiedä osaanko.♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sylvi rohkeesti vaan kokeilemaan, mutta varoitan että voit jäädä siihen koukkuun;)

      Poista
  5. Wautsivau! Hieno matto, mun hermot eivät kestäisi tuollaista projektia :D. En jaksa edes pieniä vauvan sukkia kutoa kun niiden pitäisi olla valmiita HETI.

    VastaaPoista
  6. Wautsivau! Hieno matto, mun hermot eivät kestäisi tuollaista projektia :D. En jaksa edes pieniä vauvan sukkia kutoa kun niiden pitäisi olla valmiita HETI.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuule Tiina oon kyllä kans sellanen HETI valmiiksi -tyyppi!

      Tää vierashuoneen matto suju kyllä hyvin ilman purkamisia, mut nyt kun oon tehny Empun huoneeseen mattoa, ni se ei ookkaan menny niinkun tanssi! Oon joutunu monta kertaa purkamaan ja taas alottamaan, kun mulla ei ollu siihen mitään ohjetta! Kärsivällisyyttä on kyllä koeteltu:)

      Poista